ERASMUS+ projektünk második mobilitás-állomása a belgiumi Eupen és a Königliches Athenäum középiskola voltak
Néber Natália 10A osztályos diákunk rövid élménybeszámolót írt a május 5-11 között zajló nemzetközi találkozóról, aminek keretében 3 tanár és 8 diákunk utazott a Belgium német nyelvterületének központjába, Eupenbe, ahol ismét a drámatechnikai módszerekkel és tréningekkel foglalkoztunk, és 3 interaktív, érzékenyítő előadás elkészítésével a szegénység problémakörét elevenítettük fel.
„Május elején egy hetet tölthettünk Belgiumban, az Erasmus+ projekt keretein belül. A hét egy hajnali repülőúttal indult. Sokunknak ez volt az első repülése, ezért már ez is hatalmas élménynek bizonyult. A vasárnapot mindenki a fogadó családdal töltötte. Másnap megismerkedtünk a többi országok csoportjaival (Németország, Spanyolország és Belgium), és elkezdtük a készülést a pénteki előadásra. A hét témája a szociális státusz és a szegénység volt. Ezzel kapcsolatos előadásokat kellett megrendeznünk képzett drámatanárok és színészek segítségével. Délutánonként egyéb kulturális és szórakoztató programokon is részt vehettünk. Voltunk Aachenben, Németország egy nagy városában, felfedeztük Eupent, a kisvárost, ahol laktunk a hét folyamán, és egy egész napot töltöttünk Brüsszelben, a fővárosban is. Itt megnéztük a csokoládé múzeumot, az Európa Parkot és az Atomiumot. Összességében tartalmas hetünk volt, egy szép helyen, családias társaságban. Azt hiszem mindnyájunk nevében mondhatom, mindig emlékezetes élmény marad számunkra.”
Néber Natália
Gimnáziumunk ismét ERASMUS+ partnerségi programban vesz részt a 2018-2020 közötti időszakban.
A projekt első állomásáról, az első ún. mobilitási hétről itt olvasható egy beszámoló, amelyet két résztvevő diákunk készített:
Négy ország kultúrája találkozott Balatonalmádiban
Úgy hisszük, életünk egyik legizgalmasabb hetét tudhatjuk magunk mögött, és ebben a pár napban életre szóló élményekkel gazdagodtunk. Az Erasmus+ Drama Based Teaching and Conflict Prevention program keretén belül, első témahetünk a fogyatékosság fogalma köré épült. A hét során három különböző érzékenyítő drámatechnikával ismerkedhettünk meg: ’Forum Theatre’, melynek lényege egy 10-15 perces előadás az adott témáról interaktív módon, ahol a nézők átírhatják az események folyását, beszállhatnak a darabba különböző megoldási mintákat kínálva a felvetett problémára. ’Image Theatre’, ahol három különböző állókép bemutatása volt a cél. És utolsóként az ’Invisible Theatre’, melyet leginkább egy flashmob-hoz tudnánk hasonlítani, a nézőkben csak késve tudatosul, hogy egy előadás résztvevői. Az a bizonyos téma, ami körül a hetünk forgott, a Tourette-szindróma volt, célunkként pedig azt tűztük ki, hogy minél több ember ismerkedhessen meg ezzel a betegséggel, és annak komolyságával.
Vasárnap délután hosszas várakozás és készülődés után végre megérkeztek vendégeink. A DLSB három ország, Spanyolország, Németország és Belgium diákjai és tanárai előtt nyitotta meg kapuit. Az estét beszélgetéssel töltöttük, próbáltuk megismerni egymást.
Hétfőn a napot a Polgármesteri Hivatalban kezdtük, ahol a város vezetősége köszöntött mindenkit. Ezután ismerkedős, és bemelegítő programok vártak ránk, amelyek során közelebb kerültünk egymáshoz, és a csapat jobban össze tudott kovácsolódni.
A következő napon a brit nagykövet - Iain Lindsay - előadása után kezdődtek el a workshopok, mindhárom vegyes nemzetiségű csoport választott drámatanárával közreműködve nekilátott saját darabjának elkészítéséhez, saját szerepének betanulásához. Egyre izgatottabbak lettünk a péntekre tervezett előadással kapcsolatban.
A szerdai napunk volt az utolsó, mikor a pénteki fellépésre tudtunk gyakorolni, és végelegsítettük az előadásokat.
Másnap szervezett kiránduláson vettünk részt. A csapat kisebb kitérőkkel Győrbe utazott. Utunk során, az európai kulturális örökség egyik magyar megtestesítőjét, a Pannonhalmi Bencés Főapátságot látogattuk meg, útba ejtve a cseszneki várat is. Győrben vendégeink megismerkedhettek az óváros műemlékeivel, de persze a bevásárló központ sem maradhatott ki. A Rába-parton még egy kávéra is volt időnk. Az este pedig egy fergeteges partival zárult az iskolában.
Délutánjaink során ellátogattunk Veszprémbe és Balatonfüredre is. A DLSB tradicionális Bemutatkozunk programját is meglátogatták vendég diáktársaink, ahol betekintést nyerhettek iskolánk diákjainak sokszínű, hangulatos műsorába.
És elérkezett a várva-várt előadásunk napja. Pénteken sikeres és tanulságos produkcióval álltunk elő, amelyet az iskola diákjai nagyon konstruktívan és értő közreműködéssel fogadtak. Sajnos ebéd után a közös programjaink véget értek, a diákokat egy estére mindannyian otthonunkban láttuk vendégül. Betekintést nyerhettek szülővárosunkba, és kedvenc tradicionális ételeinket is megkóstolhatták.
Szombaton sajnos eljött a búcsú órája, el kellett köszönnünk életre szóló barátainktól. Ha nem is örökre, egy évre biztosan.
Az Erasmus+ nem csak tapasztalatokat, de barátokat is adott nekünk. Hálásak vagyunk tanáraink közreműködéséért, és a program megvalósításáért. Spanyol, német és belga barátainkat sosem feledjük.
Köves Réka 9knyB és Rába Zsófia 10B
Erasmus+ program leírás
|
|
Drama Based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking |
|
March 2019
|
Program for Students |
|
|
24-03-2019 |
cca 16:00 |
Spanish team arrives at the School |
|
cca 20:00 |
Belgian and German teams arrive at the School |
||
25-03-2019 |
8:20 |
Meeting in front of the School and leaving for the Town Hall |
|
9:00-10:00 |
Town Hall – Meeting with the Vice Mayor, Sándor Bálint |
||
10:15-10:35 |
Welcome ceremony in the School – Greetings by the Principal, Mariann Dudasné Pirik, Dormitory Hall |
||
10:35-12:00 |
Videos and the Hungarian team’s theatre performance (European Cultural Heritage), Dormitory Hall |
||
12:20-13:00 |
Lunch at the school canteen |
||
13:00-15:00 |
Forming the three teams for Forum Theater, Image Theater, Invisible Theater, Dormitory Hall Choosing the Disability topic Warm up excercises, drama techniques |
||
Afternoon |
Free program with the host students |
||
26-03-2019 |
9:00-10:30 |
Drama techniques – together with the teachers in three rooms (K43, Library, Dormitory Hall) |
|
11:00-12:30 |
Building the story -- together with the teachers in three rooms (K43, Library, Dormitory Hall) |
||
12:30 |
Lunch at the school canteen |
||
17:00-18:00 |
Pannonia Cultural Center – DLSB presents its talents (Student Week Program) |
||
Evening |
Free program with the host students |
||
27-03-2019 |
9:30-10:30 |
British Ambassador’s Talk (Student Week Program) |
|
10:30-12:30 |
Rehearsals in three rooms (K43, K23, Dormitory Hall) |
||
12:30 |
Lunch at the school canteen |
||
13:00-14:00 |
optional rehearsals in three rooms (K43, K23, Dormitory Hall) |
||
15:45-18:00 |
Scavenger Game (Student Week Program) |
||
28-03-2019 |
7:45 |
Meeting in front of school |
|
8:00-18:00 |
Excursion to Pannonhalma (UNESCO World Heritage Site) and Győr |
||
9:00-9:10 |
Photo-stop at Castle Csesznek |
||
10:00-12:00 |
Guided visit of the Millenary Benedictine Abbey of Pannonhalma and its natural environment |
||
12:30-18:00 |
Tour in Győr with the Hungarian students, lunch, shopping |
||
19:00-22:00 |
Electro-swing Party in the School (Student Week Program) |
||
29-03-2019 |
8:00-9:00 |
final rehearsal and setting the stage in School Sports Hall |
|
9:30-10:30 |
Performances: 1. Invisible Theater, 2. Image Theater, 3. Forum Theater in School Sports Hall |
||
10:30-11:30 |
Joining the Student Week Program |
||
11:30-12:00 |
Closing ceremony, Library |
||
12:00 |
Lunch at the school canteen |
||
12:30-14:00 |
Packing and travelling home with the hosts |
||
30-03-2019 |
6:45 |
Belgian team leaves for Budapest – Meeting in front of School |
|
9:45 |
German and Spanish teams leave for Budapest – Meeting in front of School |
A program leírás PDF formátumban letölthető:Erasmus+ Program
Sikerrel zárult a múlt héten zajló ERASMUS+ mobilitási találkozó a gimnáziumban
A Drama-based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking 2018-1-ES01-KA229-051135 c. új ERASMUS+ projektünk keretében 25 külföldi diákot és 9 tanárt láttunk vendégül március 25-29 között. A nemzetközi csapat tagjai a 24 vendégfogadó magyar diák mellett Belgiumból, Németországból és Spanyolországból érkeztek. Itt tartózkodásuk alatt családoknál és a kollégiumban laktak, részt vettek a diákhét programjain, a Bemutatkozunk gálán és számos kiránduláson is délutánonként. A nap első részében a projektfeladatokat oldottuk meg közösen.
A hétfői megnyitó a városházán kezdődött, ahol Bálint Sándor alpolgármester üdvözölte a vendégeket, majd az iskolában gyűltünk össze Dudásné Pirik Mariann intézményvezető köszöntőjére, amelyet minden ország két bemutatkozó filmjének levetítése követett. Ezek a csapatok lakhelyét, iskoláját, valamint az adott nemzet Európa kulturális örökségéhez való hozzájárulásának példáit mutatták be a diákok szemszögéből. A vendéglátó ország egy a magyar kultúrkörhöz tartozó színdarabban több magyar népmesét is megelevenített.
A hét hátralévő részében drámatechnikai tréningek és foglalkozások zajlottak, amelyek eredményeként 3 nemzetközi csoportban Astrid Bergmans, Elena Fillia-Diefenbach és Francisco Román Martínez drámatanárok vezetésével megszületett az a 3 jelenet is, amely a választott témához (a fogyatékosságon belül): a Tourette szindrómához kapcsolódtak. A láthatalan színház, az életképek és az elnyomottak színháza technikák jeleneteit az iskola diáksága megnézhette, azokban aktívan közre is működhetett.
A csütörtöki napon pedig a magyar világörökség egyik helyszínére, Pannonhalmára (és Győrbe) látogattunk el. Nagy élmény volt látni, mennyire motiváltak, jókedvűek és kommunikatívak minden csapat diákjai!
Elindult új, nemzetközi ERASMUS+ projektünk
Gimnáziumunkban új, kétéves ERASMUS+ K229 projekt vette kezdetét 2018 szeptemberétől Drama Based Teaching címmel, amely a drámatechnika alkalmazását helyezi középpontba a kritikus gondolkodásra, toleranciára való nevelésben, a szaktárgyak oktatásában, valamint európai kulturális örökségünk megőrzésében.
A projekt megvalósításának első fázisaként november 11-17. között a partnerintézmények képviselői a spanyolországi Albacete-ben workshopokon sajátítják el a szükséges drámapedagógiai alapokat ahhoz, hogy az egyes mobilitásokon részt vevő 24 diákot (országonként 8 fő) felkészítsék a rájuk váró számos érdekes kihívásra.
A négy partnerintézmény, partnerország: Magyarország, Belgium, Németország és Spanyolország, mind vendégül lát majd a helyi európai értékeket bemutató videók szerkesztésével és színjátszással szívesen foglalkozó diákokat, akik olyan fontos társadalmi problémákat villantanak fel egy-egy nemzetközi csoportban megszülető alkotásaikban, mint pl. a fogyatékosság, a nemek közti egyenlőtlenség vagy az erőszak.
A projekt nyelve az angol.
Az Albacete-i koordinátori workshop második napján pl. Augusto Boal Theatre of the Oppressed, valamint Mark Weeller Two touch Theatre módszereit felhasználva kísérleteztünk és az anorexia témáját feldolgozó rövid darabot állítottunk színpadra, amelyet a helyi iskola tanulóinak és tanárainak adtunk elő. A probléma megoldására a diákok javaslatokat tehettek, és bekapcsolódhattak a játékba, megváltoztatva, átírva ezzel a szituációs játék menetét.

A felhívás letölthető:Felhívás - 2019-2020 ERASMUS+
Drama Based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking
weboldal:
https://euerasmusdrama.wixsite.com/drama
